"Professor Erik Teig ved Rikshospitalet er skarp i kritikken mot døvemiljøet.
Døvepedagoger hindrer at døve blir hørende",
heter det i ingressen til Aftenpostens oppslag om CI-implantat på
døve barn, 20. januar. Overskriften er:
"For unyansert om CI-implantat på barn
Døves Tidsskrift tar kontakt med professor Teig og spør om han står inne for artikkelens overskrift og ingress.
- Det som står i overskrift og ingress, hadde jeg ingen kontroll over - og det er et alt for unyansert syn som der kommer fram, svarer Teig.
Ifølge Aftenposten uttaler han at etter en CI-operasjon, må undervisningen av barna ha hovedvekten på talespråk.
- Er ikke dette et pedagogisk spørsmål? spør vi.
- Det er et pedagogisk spørsmål, ja. Det er pedagogene som har ansvaret for å sørge for et adekvat opplegg for barnet, svarer professor Teig, som viser til utlandet. Der legges det betydelig større vekt på talespråket i opplæringen av CI-opererte barn.
Men noe ut over det, ønsker ikke professoren å kommentere saken over telefon - til det er sjansene for store for at det skal oppstå misforståelser, sier han til DT.
Is.
"Professor ved
Rikshospitalet ut
mot døvemiljøet:
Hindrer døve barn i å høre"