Velg bakgrunnsfarge:
Fra Døves Tidsskrift nr. 3, 6. februar 1998

"Professor Erik Teig ved Rikshospitalet er skarp i kritikken mot døvemiljøet. Døvepedagoger hindrer at døve blir hørende", heter det i ingressen til Aftenpostens oppslag om CI-implantat på døve barn, 20. januar. Overskriften er:

"For unyansert om CI-implantat på barn
"Professor ved Rikshospitalet ut mot døvemiljøet: Hindrer døve barn i å høre"

Døves Tidsskrift tar kontakt med professor Teig og spør om han står inne for artikkelens overskrift og ingress. - Det som står i overskrift og ingress, hadde jeg ingen kontroll over - og det er et alt for unyansert syn som der kommer fram, svarer Teig. Ifølge Aftenposten uttaler han at etter en CI-operasjon, må undervisningen av barna ha hovedvekten på talespråk. - Er ikke dette et pedagogisk spørsmål? spør vi. - Det er et pedagogisk spørsmål, ja. Det er pedagogene som har ansvaret for å sørge for et adekvat opplegg for barnet, svarer professor Teig, som viser til utlandet. Der legges det betydelig større vekt på talespråket i opplæringen av CI-opererte barn. Men noe ut over det, ønsker ikke professoren å kommentere saken over telefon - til det er sjansene for store for at det skal oppstå misforståelser, sier han til DT.

Is.