Velg bakgrunnsfarge:
Fra «Døves Tidsskrift» nr. 11, 1977:

15 elever på Briskeby skole
krever tegnspråk i undervisningen

Følgende brev er sendt styret for Briskeby skole, med kopi til Kirke- og undervisningsdepartementets avdeling for videregående opplæring og til skolens inntaks-team:

Oslo, 10. mai 1977

Til styret for Briskeby skole
Eilert Sundtsgt. 33
OSLO 2

Vi er en gruppe døve og sterkt tunghørte som går på Briskeby skole. Vi har vanskeligheter med å følge med i timene, for iv oppfatter bare en del av det som blir sagt av lærerne. Det er slitsomt å følge med.

For det første er det vanskelig å avlese munnen, da munnen er forskjellig fra lærer til lærer. Selv med mye anstrengelser er det umulig å få med alt det læreren har sagt.

For det andre er det flaut og en blir lei av å stadig spørre om og om igjen. Det sinker undervisningen, og vi må ta hensyn til dem som hører bedre enn oss slik at de kan komme videre.

Mange av lærerne har dårlig munn og de står ofte med ryggen mot oss.

Vi døve og sterkt tunghørte bruker så mye krefter til å følge med at det er umulig å fordype oss i stoffet slik at vi kan få den nødvendige forståelse av det som blir sagt.

Det er dessverre flere døve og sterkt tunghørte som har måttet slutte på Briskeby skole fordi det le for slitsomt for dem å følge med, selv for elever som har hatt gode muligheter for å fullføre skolegangen.

Tegnspråk er det beste hjelpemiddel for å støtte undervisningen. Selv med tegnspråk må vi kunne avlese munnen, men tegnspråket hjelper oss å oppfatte raskt slik at vi døve og sterkt tunghørte slipper å spørre om igjen.

Vi er ikke i tvil om at bruken av tegnspråket som hjelpemiddel i undervisningen, vil gi oss muligheter til å utvide vår skolegang. Vi ber derfor om at skolen må ta i bruk dette hjelpemidlet i alle klasser der det er døve og sterkt tunghørte. Ved at skolen godkjenner tegnspråket, vil vi også føle oss mer godtat.

Skolens svar imøtesees.

Med hilsen (15 underskrifter)