Velg bakgrunnsfarge:
Tegn og Tale, 10 / 1929:

Internat - externat

Axel Fleischers foredrag onsdag 10-7 på døves kongres i Helsingfos

Hva er nyttigst for de døve elevers utvikling, enten å innramme dem, stenge dem inne innen en internatskoles murer eller bortsette dem i friere omgivelser gjennem opfostring i private hjem utenfor skolen.

Dette spørsmål kom jeg uvilkårlig til ved å erfare at der i de siste årene er foretatt physiologiske undersøkelser iblandt døve skolebarn både før og efter optagelsen i skolene for å utfinne deres intelligens formuenhet.

Efter professor Binets grunnleggende arbeide om undersøkelser av døve, og siden han fikk efterfølgere, som i de forskjellige lande førte hans arbeide videre, varte det ikke lenge førenn intelligensmålinger blev foretatt på døve, - til begynnelse mest av videnskapsmenn, som ikke til like var døvelærere. Ti som proessor Pitner anfører, var og er fortvarende lærernes interesse hovedsakelig innrettet på metodiske spørsmål og ikke på en videnskapelig utforskning av de døves psykologi. Men en fordypet kunnskap om det døve barns avvikelser fra det normale barn bør jo kunne gi verdifulle vink nettopp i metodiske spørsmål.

Efter professor Pitner's optegnelser, anført i Nordisk Tidsskrift för Døvstumskolan 1929, er hans siste undersøkelser omfattende 4432 døve elever fra 12-21 år (efter den franske Binet-Simon-skala) gått ut på, at disse efter endt skolegang gjennemsnittlig stod 3 à 4 år tilbake i jevnførelse med de hørende i samme alder. - Likeledes anførtes som et iøinefallende moment at de døve elever, der var "externer" (bodde i pleiehjem utenfor skolen) viste sig å være overlegne fremfor døve internatelever.

Ovenstående forklarer således, at de døve "externer" ute i livets pulserende liv kommer i nærmere berøring med virkeligheten og derved stimuleres (drives) til større, hurtigere utvikling gjennem dette at opfatningsevnen derved oprøves - dette i de aller fleste tilfelle.

Man får nok sanne at under den tidlige opvekst vil man få mange inntrykk av livets pulserende virkelighet, der senere i årene kommer en til gode.

Særlig vil man høste utbytte ved tidlig omgang med hørende til mer intens våken iakttagelse av mangt og meget.

Innenfor en internatskoles murer vil de døve elever daglig år ut og år inn være henvist til sine skolekameraters og læreres omgang. Der vil forekomme litet eller intet utenfor det dagligdagse - "leben og treiben" innenfor skolen - således at det kan anspre elevenes intelligens til selvgranskning, hvilket det virkelige livs forhold kan innby til. Å la de døve barna tidlig komme i berøring med den verden de tilhører, og der tilpasses efter sine egne iakttagelser, burde være en sak til nærmere overveielse.