Velg bakgrunnsfarge:
Fra Tegn og Tale nr. 4 / 1966:

Et forskningsarbeide om
TEGNSPRÅKET

En forskergruppe ved høyskolen i Pittsburg, USA, har beskjeftiget seg med tegnspråket, og resultatene er meget interessante.

Før var det blant fagfolk den oppfatning at tegnspråket hindret utviklingen av talen og at det hadde uheldig innvirkning på både lesing, skriving og taleferdighet. Vitenskapsmennene i Pittsburg forteller om sine undersøkelser av døve barn. En del av barna hadde døve foreldre og var fra første stund av fortrolig med tegnspråket. En annen del av barna hadde hørende foreldre og var vokst opp uten tegnspråk.

Resultat:

  • Barna av døve foreldre - altså barna med tegnspråk - er mere oppvakte og lærer bedre å lese, skrive og munnavlese enn de andre barna.
  • Det lille barn trenger et middel til kontakt, og barnet kan forstå tegn meget tidligere enn tale.
  • Foreldre bør anvende tegnspråk overfor sine barn i førskolealderen. De behøver ikke å frykte for at de derved vanskeliggjør taleferdigheten hos barnet.

    Undersøkelsen ble gjennomført med 78 barn av døve foreldre og 78 barn av hørende foreldre. Barna var i alderen 3-5 år. To av professorene kom til at den tidlige bruk av tegnspråket gir åndelig åpning for barnet og lærer det verdien av den medmenneskelige kontakt. Bruken av tegnspråk i den tidlige barnealder gir barna av døve foreldre en fordel framfor barn som må leve uten språklig kontakt med omgivelsene.

    Anmerkning:
    Denne erfaring har enhver døvelærer kunnet gjøre. Dessverre taper forspranget seg senere. Barna av døve foreldre er i senere skoleår mindre øvd i å tale, fordi de hjemme brukre det bekvemmere tegnspråket, skriver “Pittsbury Press”.