"Milano-resolusjonen ødela min barndom"
Av Andrew Murray Holmes
Jeg ble født i Paisley i Skottland i 1946. I 1951 fikk jeg
hjernehinnebetennelse og ble totalt døv. Men den største personlige ulykken i mitt liv hendte
66 år før jeg ble født. Da vedtok en kongress i en vakker italiensk by en resolusjon om undervisning
av døve. Denne hendelsen ødela skoletida for meg.
Begge foreldrene mine var hørende, og de visste ingen ting om spesialskoler i vår del
av landet. Det lokale skolekontoret henviste meg til nærmeste skole som hadde klasser for døve.
Her ble talemetoden håndhevet til ytterste konsekvens. På den tiden - i 50- og 60-åra - var denne metoden
den eneste som ble praktisert i Skottland. Enhver bruk av tegnspråk var strengt forbudt. Skolen
jeg gikk på, var en dagskole knyttet til en større skole for fysisk og psykisk funksjonshemmede
barn. Den hadde 3 lærere og ca. 30 elever, fra 3 til 16 år. De fleste hadde mer eller mindre
nedsatt hørsel, men noen var helt døve. På den tiden ble mange barn som var blitt døve før de hadde
utviklet språk, sendt til internatskoler i Glasgow eller Edinburgh.
Lærerne trodde at forbudet mot tegnspråk i skolen ville gjøre oss
skikket til å leve i de hørendes samfunn.
Skoledagen begynte med lesning og skrivning, dessuten taletrening, som var det viktigste faget, og som tok
det meste av formiddagen. Alle elevene brukte høreanleg, uansett graden av døvhet. Om ettermiddagen
var det andre fag, men hele tiden måtte vi bruke disse uunngåelige hjelpemidlene
for taletrening. Jeg vil anslå at nesten halvparten av skoletiden ble brukt til taletrening og
trening i munnavlesning. Lærerne trodde dette ville "normalisere" barna og gjøre dem skikket til å leve i de hørendes verden.
Men skolen var på ingen måte normal. I en by på 90.000 innbyggere var det for få døve barn til å få klasser
på alle alderstrinn. Det ble rent tilfeldig hvem man ble satt i klasse sammen med.
Da jeg var 13, var jeg den eldste i klassen, og hadde ingen jevnaldrende lekekamerater - den nærmeste i alder var 4 år yngre enn meg.
Jeg sluttet på skolen da jeg var 16, uten å ha tilegnet meg noen "akademiske" kunnskaper.
Imidlertid hadde jeg utmerket meg i metallarbeid, så jeg fikk jobb i en IBM-fabrikk.
Jeg var heldig som kom inn i dette firmaet, som lenge har vært positive itl funksjonshemmede,
og som hele tiden senere har oppmuntret meg. En betingelse for å få jobben, var at jeg tok utdannelse ved
siden av arbeidet i en spesiell klasse for døve studenter ved den tekniske høyskolen
i Glasgow. Noen av lærerne som underviste der, kunne håndalfabetet. Jeg lærte mer på fem år
med én dags skole i uken enn jeg hadde gjort alle de årene jeg gikk på døveskolen.
Det var ingen undervisning i taletrening og munnavlesning som kunne hindre meg i å lære
- bare staving med håndalfabetet og skrevet instruksjon på tavla. Jeg tok ingeniøreksamen,
og senere tok jeg eksamen i engelsk, litteratur og matematikk pr. korrespondansekurs.
Nå begynte jeg å undres over hvorfor jeg hadde vært nødt itl å vente så lenge på å lære
en effektiv kommunikasjonsmetode. Hva var egentlig målet med døveundervisningen? Var det
først og fremst å gjøre oss "så normale som mulig" med hensyn itl å kunne snakke?
Eller skulle målet være å lære oss språk i videste forstand (ikke bare vekt på talespråk),
slik at vi kunne få en mer normal utdannelse?
Jeg er enig med Montgomery, som sier at mange av de som har ansvar for undervisning
av døve, er mer opptatt av "defekte ører enn av effektive hjerner".
Total kommunikasjon stimulerer større deler av hjernen enn den rene talemetode klarer.
Den feilaktige antagelsen at det talte ord er avgjørende for å kunne tenke, fikk Heinicke
til å forby tegnspråket i Tyskland. Fra døves syspunkt strider dette mot enhver
sunn fornuft. Man ser daglig bevis på at det går an å tenke uten talespråk. Tror virkelig noen
for alvor at Beethoven - selv før han ble døv - behøvde å sette ord på etthvert anstrøk,
støt og slag for orkestret før han kunne komponere?
I 1979 var jeg i Bulgaria, og jeg så dr. Edward C. Merrill fra Gallaudet
College gi uttrykk for målet med å undervise:
"Målet med undervisning i et fritt samfunn er å gjøre den enkelte i stand til å:
Jeg er helt enig i disse tankene som dr. Merrill uttrykte så klart ved å bruke total kommunikasjon,
slik at de døve tilhørerne kunne følge ham under hele foredraget. Disse tankene gjelder alle former
for undervisning. Men hørende barn kan lettere søke kunnskap på egen hånd for å bøte på
dårlig undervisning enn de døve har muligheter for.
Jeg stiller spørsmålet: Var dette målet for den undervisning jeg og mine kamerater fikk?
Svaret, som dere sikkert alt har gjettet, er et avgjort nei!
Nå ivl sikkert noen si at årsaken til at jeg snakker flytende og forståelig, er den gode
undervisning jeg fikk. Her må jeg nok skuffe dere: Jeg lærte å snakke hjemme før jeg ble døv.
Taletrening gav meg ikke mer enn je gkunne fått i de mange skolene som bruker total
kommunikasjon. Jeg kan ikke snakke fordi jeg gikk på en skole som brukte talemetoden -
jeg begynte på en slik skole fordi jeg kunne snakke!
Vi ser nå i Skottland totalt døve barn som vokser opp og lærer å lese i tidlig alder,
og grunnlaget er håndalfabet og tegnspråk. De har et talespråk som ikke er dårligere enn om de hadde blitt
undervist etter den rene talemetoden, slik jeg ble. Men de behøver ikke vente 16 år
før de lære noe om verden omkring seg, slik jeg måtte.
Til tross for den undervisning jeg fikk, antar jeg at jeg blir regnet med til det lille antall
"vellykkede talere" som skulle rettferdiggjøre det gamle systemet. Denne lille grppen
består først og fremst av de med en god hørselsrest, eller av barn som er blitt døve etter at de
allerede har utviklet talespråk. Flertallet - ca. 90 prosent - av de som var født døve
ble ganske enkelt ofret for systemets skyld og erklært for "mislykkede talere".
Med nesten halvparten av tiden vår sløst bort i 13 år - bare for å bli regnet som "mislykkede
talere" for de flestes vedkommende gjorde de fleste altfor målløse av indignasjon tilå se de enda mer
ødeleggende resultat av systemet:
Ikke bare var ca. 90 prosent av oss "mislykkede talere" - <>100 prosent var
også mislykket fra et pedagogisk synspunkt. Og fra en skolegutts synspunkt var det
enda alvorligere at vi var mislykkede fotballspillere. Den strenge talemetoden gjorde
det helt umulig å komme med på skolelaget. Gruppesamarbeid avhenger av rask kommunikasjon,
noe som var umulig med den langsomme munnavlesningen. Vi ville ha misunt internatskolelagene som spilte
i de vanlige ligaene - hvis vi hadde fått lov til å høre om dem!
I dag er total kommunikasjon blitt akseptert i døveundervisningen i Skottland og dette
har brutt de kommunikasjonsbarrierene som isolerte oss i min skoletid.
Et skritt videre i riktig retning vil det være når vi får fjernet fordommene mot at de døve
skal få døve lærere.
For hundre år siden dømte Milano-resolusjonen oss til et århundre med tapt undervisning i de skoler
som forsøkte å utivkle talespråk for å "normalisere" døve barn.
Heldigvis har vi fått en stor forandring til det bedre etter at man var gått bort fra
en slik streng talemetode her i Skottland. Men i mange andre land er den undertrykkende
arven fra Milano ennå levende - og det i land som avskyr enhver politisk undertrykkelse -
men hvor likevel flertallet lar det døve mindretallet lide en ydmykende undertrykkelse
av sin naturlige måte å kommunisere på (Hotcomb 1970).
Jeg vil avslutte med noen personlige appeller:
Jeg appellerer til de hørende om å lytte til og å respektere vårt syn.
Jeg er sikker på at ingen av dere har så liten evne til innlevelse at dere ønsker
å leve i et samfunn hvor mindretallets syn blir feiet til side fordi det ved
første øyekast synes å være feil, fra flertallets synspunkt.
Jeg ber dere som er lærere om å tilgi min manglende begeistring for den undervisningen
jeg fikk. Jeg kritiserer den misforståtte teorien - ikke enkeltpersoner. Noen av mine
beste venner er døvelærere.
Til de døve appeillerer jeg om å være med å gjøre folk kjent med vårt brennende ønske
om å få en slutt på undertrykkelse av vår naturlige måte å kommunisere på i de
neste 100 år!
Til slutt retter jeg en appell til det lille mindretal av overarbeidede flerfunksjonshemmede
som bekjenner seg til den rene talemetoden og er glade for de restriksjoner de dermed må
underkaste seg. Denne gruppen - de døve selvplagerne er det umulig for oss vanlige dødelige
døve å nå fram til.
Derfor retter jeg min siste appell ikke til dem, men til himmelen: "Gud tilgi dem,
for de vet ikke hva de gjør." Amen.
(Til norsk v/Kari Irgens Larsen.
(Fra "The Deaf American", sept. 1980)
1) utvikle sine evner
2) tilegne seg kunnskaper
3) bli en uavhengig tenkende person som forstår verden omkring seg og har mulighet
for å utføre produktivt arbeid i samfunnet."