Velg bakgrunnsfarge:
Fra Tegn og Tale nr. 8 / 1948:

Tegnspråket som fag

I "Tegn og Tale" nr. 7 for juli md., er der inntatt en 5-sidig artikkel av forhv. skolestyrer P. Andersson om tegnspråkets umulighet som fag i døveelevers undervisning ved siden av talesystemet.

Der anføres mange grunne for og imot og at vi voksne døve ikke forstår, hva det vil si, å undervise døve elever.

Ja, derom får vi erfarne døve fra vår skoletid påpeke, at taleundervisningen ikke er så fullkommen, som den skal være. Og når de ved omgang med hørende finner, at de ikke riktig blir forstått enten for den dårlige uttale eller for umelodisk tale, så blir resultatet, at de døve innsnevrer seg i sin egen krets. Og dertil, når de ved omgang med eldre døve, der uttrykker seg med muntlig tale kombinert med tegn, så er det for dem som at en dør er oppladt for en rikere kunnskapsverden. Derfor er veien banet for å få innført tegn i taleskoler for døve.

Det er en misforståelse, at vi krever at to fagspråk - tale og tegn - samtidig skal brukes, ti vi setter høyere pris på talemetoden, dog om der vil anvendes tegn, hvor det trenges for å lette oppfatningen for den muntlige tale for elevene især for de, der har svake hjerner.

Vi vet av erfaring fra skoletiden at stillingen kan være anspent for øinene, ved å lese hvert ord fra lærerens munn. Og i et givet øyeblikk er et eller flere ord forbisett, så læresetningen blir uforståelig for dem. I regel skulle læreren oppfordre elevene til å uttale, hva han har sagt, ti så vil han finne det nødvendig å gripe til tegn kombinert med tale. - At der er flere døvelærere, både i innen- og utland, som har forandret sitt syn på talemetodens seiersgang, vet vi, og håpet om at talespråkets enevelde skal få et knekk er sikkert.

Og hva våre prester angår, så går de inn for å få innført et ensidig tegnspråk for hele døveverdenen i landet istedet for nåværende forskjellige tegnmetoder, der hersker mellom døvefolket i landet. Og det er prisverdig å foredle tegnene til å bli verdige og smukke.

Tilslutt må jeg anføre at når hr. P. A. ikke kjenner tegn til gavns, og ikke vil anerkjenne erfarne intelligente døves synspunkt i tegnspørsmålet, så er han på galt spor.

A. Fl.