Det var på den tiden det gikk opp for ham at han egentlig skulle ha vokst opp med tegnspråk, og ervervet seg kunnskaper gjennom tegnspråk.
Men for Asbjørn hopet det seg opp med problemer gjennom hele oppveksten. Det var vanskelig
å lese på munnen. Og det var vanlig med mobbing mot ham. Han hadde ingen kunnskap om at
det fantes døveskoler, og at det fantes alternative kommunikasjonsmåter, som for
eksempel tegnspråk.
Det oppdaget han først da han ble ungdom. Han opplevde å se en døvetolk i
aksjon, og han merket at han kunne oppfatte hva tolken sa på tegnspråk, uten at han
selv kunne det.
Det er en lang historie som førte til at han havnet på Bjørkåsen skole.
Selv om han følte at han endelig var kommet dit han hørte hjemme, satt
integreringslivet fast "i kroppen". Asbjørn hadde problemer med å løsrive
seg fra fortiden.
Det førte til langvarig konflikt med hans foreldre. Det hele dreide seg om vei-valget
foreldrene gjorde da han var liten. Fem år tok det før forholdet mellom -Asbjørn
og foreldrene normaliserte seg.
Mange ganger, spesielt om høsten, isolerte han seg fra omverdenen, skulket skolen, og var
for eksempel hjemme på hybelen sin fjorten dager i strekk, mye for å finne ut hvem han
var, hvor han hørte hjemme, hvordan han skulle takle livet. Det var vonde tider.
Alene med problemet sitt, syntes han det var enklere å ta livet av seg. Kjøkken-kniven lå ikke langt unna. Asbjørn holdt faktisk på å gjøre alvor av det. Mange ganger. Nesten.
En døv miljøarbeider på internatet på Bjørkåsen så
alvoret i problemet til Asbjørn, og rådet ham til å snakke med en psykolog på
skolen. Det gjorde Asbjørn, og litt etter litt kom han til hektene. Men det tok sin tid.
I dag er Asbjørn leder i Norges Døveforbunds kulturutvalg, på fjerde året.
Han har forøvrig vært instruktør ved ulike sceneoppførelser, der mange av
dem var av abstrakt art, og handlet om livet vi lever. Asbjørn røper for DT at han
drømmer om å bli skuespiller ved et profesjonelt døveteater, hvis det blir
opprettet.
Asbjørn jobber som førskolelærer på Ål folkehøyskole
for døve, og trives godt. Han føler han har funnet seg til rette i
døvemiljøet. Han er ellers sugen på å lære mye nytt
og spennende. Asbjørn har mange baller i luften, så det er visst veldig
mye han har lyst til å realisere.
Asbjørn har ikke til hensikt - med sin livshistorie - å skremme foreldre
som har fått døve barn, men han mener det er viktig at de får
kjennskap til eventuelle konsekvenser av valget som foreldrene tar for det døve
barnet sitt.
Den nær halvtime lange videofilmen som ble vist under Døves kulturdager
i Haugesund 11. oktober, dreide seg om nettopp Asbjørn Midtskogens oppvekst,
fortalt av Trine Lin Kronhaug. Innimellom ser vi på bildene fra Asbjørns
fotoalbum, fra han ble født og fram til i dag.
Videofilmen er et resultat av et frivillig prosjektarbeid, og filmen har vært
vist for foreldre til døve barn, og andre. Det er mulig man kan få
kjøpe videofilmen, men det kommer man tilbake til hvis det blir aktuelt.
DT 23, 8. november 1997.