Forprosjekt Kina 2001


Onsdag 29. aug. 2001

I dag var det workshop for både døve og hørende deltakere. Dagen før hadde vi ordnet klart med teknisk utstyr bl.a. overhead, datamaskin, video og digitalt foto.

Ca. 35 deltakere var invitert – mange av dem kom fra provinsen her og selvfølgelig også noen fra Nanjing. Det var ca 10 døve blant dem.

Randi presenterer Stiftelsens verdier og prinsipper.

Først var det presentasjon av oss alle – hvem vi var og hva vi drev med . Neste på programmet var det mr. Shen Yulin som foredro om historie og nåværende situasjon av døveundervisning og døves levekår i Kina. Han har studert 1 år i ISP i Oslo for 10 år siden.

Under foredraget fortalte han bl.a om at døve før 1949 var med i undervisningen, men så i en periode overtok hørende den. Myndigheten ble opptatt av døveskolen, så under kulturrevolusjon ble mange skoler lagt ned. Etter revolusjonen ble de bygd opp igjen. Kina har nå ca 1500 spesialskoler og det er ikke nok.

Så ble det Runes sin tur. Han viste oss video av de to barna som han og hans kone har adoptert fra Kina . Den ene i 1991 og den andre i 1994. Han kombinerte det med å snakke litt om å bruke tegnspråk i familiesammenheng. Deretter fortalte han kort om døves historie og kultur i Norge.

Så var det lunsj-tid. Da vi kom ned , så vi at det regnet ute. Det regnet virkelig skikkelig mye og det var blitt oversvømmelse. Noen gikk med vannet helt opp til leggene.

Etter lunsj var det en fra Amity – ms. Wu An-An . Hun fortalte om tospråklig og tokulturelt undervisning. Hun mente at det var meget viktig å bruke tegnspråk i undervisningen.

I dag brukes de mest tegnet kinesisk eller bare oralt. Hun ønsket å fremme døves eget tegnspråk ved forskning og at språket blir akseptert i samfunnet.

Det må undervises tegnspråk til hørende døvelærere, utdanne døvetolker. Ingen lærerskoler i Kina har hittil akseptert tegnspråk som et fullverdig språk.

Oppmerksomme døve kinesere ser på presentasjonene.

Tolkene fulgte godt med når de slapp å tegne selv.

Så var det Margarets tur til å fortelle. Hun presenterte skolesystemet for døve i Norge. Det vakte stor interesse når Margaret kunne fortelle at tegnspråk var et eget fag på universitetsnivå.

På slutten av dagen fikk vi sett video og hørt på historien om Mr. Hi Sheng Hua, som er selv døv og som tross mange hindringer hadde startet sin egen privat skole for døve i Jiujiang. Presentasjonen var imponerende og resultatene er så positive at han hadde et godt samarbeid i dag med Gallaudet University.

Tolketeamet.

Den første dagen er ferdig og deltagerne er veldig fornøyde med presentasjonene og temaene som er valgt. Vi spiste alle sammen på et restaurant like ved møtelokalene. Vi satt rundt tre store runde bord og ble servert deilige retter. Det var vanskelig å holde tellingen men noen påstår at det var 18 forskjellige!