Torsdag 30. aug. 2001
Rune svarer på spørsmål.
Workshops andre dag. Margaret fortalte om skolesystemet i Norge (L97), foreldrepakken og tolkeutdanningen. For de kinesiske deltakerne var det mye nytt. De mange spørsmålene som ble stilt både fra døve og hørende deltakere vitner om stor interesse for temaene.
Etter lunsj var det gruppearbeid. Døve (de fleste døvelærere) i en gruppe og hørende døvelærere i en annen gruppe. De diskuterte hvilke ønsker de har for framtiden.
Resultatet viser seg at begge gruppene ønsker et tegnspråkopplæringssenter, for lærere, for hørende, for døve, for døves foreldre, osv. Man ønsker også å lære mer om tegnspråk som eget, selvstendig språk, og hvordan man kan undervise i tegnspråk. De ønsker også å lære undervisningsmetode, hvordan undervise døve barn i å lese og skrive, basert på to-språklig undervisning. Døvegruppen hadde også ønske om at man skal hjelpe døveskoler i fattige områder tl å få igangsatt tospråklig undervisning.
Hørende døvelærere i gruppediskusjon.
Referat fra gruppemøtene skrives ut.
Til slutt var det noen spørsmål som opptok deltakerne, og som ble besvart etter beste evne.
Det var meget tydelig at to-språklig-temaet engasjerer. Før det hele var ferdig, ble Ms. Wu An An takket på det hjerteligste av møtedeltakerne, og vi nordmenn var mektig imponert over hennes store kjennskap og forståelse av tegnspråk som eget språk. Hun brenner for saken. I morgen skal vi ha et møte med henne på kontoret til Amity Foundation og diskutere erfaringer fra de to siste møtedagene, og bli enige om hva som bør gjøres i tiden framover.
Nanjing by night.