Blant de som er operert har vi de som har godt utbytte av apparatet og som er blitt "flinke" til å snakke og de som tilsynelatende ikke har så godt utbytte av apparatet og fortsatt "bare" bruker tegnspråk. De "flinke" blir vist fram og brukt som eksempler i forskjellige sammenhenger som et resultat av en vellykket operasjon, god pedagogisk oppfølging og ikke minst foreldre som stiller opp for barna sine.
Vi må være varsomme med å sette merkelapper på barn, og med å sammenligne barn. Barnet må først og fremst få lov å være seg selv og bli verdsatt som den personen det er. I all vår begeistring og iver over nye tekniske hjelpemidler må vi vokte oss for å stille krav som kan gi barna følelsen av at å beherske talespråket er det som betyr mest i verden. Det kan gå på bekostning av viktige områder i livet som vennskap og sosial tilhørighet.
Borghild Landsvik, Skådalen kompetansesenter, 2001
Fra et forskningsprosjekt "Barn med Cochlea-Implantat - Kommunikasjon og samspill i barnehagen"
Skådalen Publication Series No. 12