"...Generasjoner av døvelærere har bygget opp sine karrierer med "løsninger"
som man har løst visse deler av problemene, med "teorier" som bare passer
inn på utvalgte fakta og med "filosofier" som har påvirket andres liv. Og
ennå 400 år etter det at den vitenskapelige forskningen rundt døvheten
startet er de grunnleggende spørsmålene ubesvarte. Foreldre og lærere som
leter etter praktiske svar får bare delsvar. Døveundervisningen er en av
undervisningens største skandaler og det er døve, tynget av fordommer og
dårlig undervisning, som bærer følgene. (Benderly, 1980.)
Det er fremdeles døves drøm og håp at tegnspråket skal få samme status som
andre språk, at tegnspråket i undervisningen skal bety døves tegnspråk, at
døvekultur og døves historie skal inngå i læreplanen og at det i
døveskolenes bibliotek skal finnes bøker som har blitt skrevet av døve om
døve."
Teksten er hentet fra Birgitta Wallviks bok "...ett folk utan land...",
utgitt av Döva och hörselskadade barns stödförening r.f. (DHBS), Finland, 1997