Som voksen møtte jeg myten gjentatte ganger. Myten som er forsøkt beskrevet hos Freeman, Carbin og Boese: "Døve mennesker siges at være følelsesmæssigt umodne, impulsive, egocentriske og følelsesmessigt umodne, impulsive, egocentriske og følelsesmæssig afstumpede i forhold til andre." (Freeman, Carbin og Boese, 1987, s. 154).
Jeg har arbeidet noen år som lærer, som døvetolk og som tegnspråklærer. Mytens levevilkår er sterkest og dessuten mest skadelig i miljøer hvor en viss kunnskap om døve finnes. Først som 35-åring syntes jeg at jeg var modig nok og reflektert nok til å bli døvelærer. Jeg opplevde at min pedagogiske erfaring og min tegnspråk- og døvekulturkompetanse ga meg gode undervisningsmuligheter. Men i døveskolen møtte jeg også myten om det "typiske døve". Jeg møtte den i lærernes muntlige fremstilling av elevers atferd, jeg møtte den skriftlig i en årsmelding og jeg så den i audiopedagogens pensum til langt opp på 1970-tallet. I H. Myklebusts bok "Psychology of deafness" fra 1964 er E. A. Dolls Social Maturity Scale beskrevet.
Riktignok tar Myklebust sine forbehold, han sier at vår kunnskap om sosial modenhet hos døve er liten og at forskningen er på begynnerstadiet, men: (sitat) "Nevertheless, from the data discussed below, there are indications that those whose deafness dates from early life attain the first two levels of social competence, self-help and self-direction, but they have difficulty in attaining the third, ability to assist with the care of others." (Myklebust, 1964, s. 209)
Den slags antakelser kan virke stigmatiserende på gruppen og forsterkende på myten om det "typiske
døve". Spesialpsykolog Sissel Grønlie sier det slik: "Døve barn har vanligvis blitt utsatt for autoritetsmisbruk.
De blir henvist til å adlyde uten å fatte,
og siden kaller vi dem ukritiske, uansvarlige, initiativløse og ureflekterte."
Fra semesteroppgave "Metodeforslag for utvikling av sosial kompetanse hos døve barn"
v/Torill Solbø Zahl, våren 1992.